De jungle in!

7 augustus 2022 - Koh Phangan, Thailand

3 augustus

Vandaag gaan we de jungle in! Het tropisch regenwoud waaruit het National Parc bestaat is een van de oudste ter wereld, namelijk 160 miljoen jaar oud. De reden dat dit woud zo ongerept is, is dat er lange tijd besmettelijke ziektes voorkwamen, waardoor het niet aanlokkelijk was hier te gaan boeren en veel dorpen en steden zelfs werden verlaten. De redding van het woud...

Met een privé gids "Bon" rijden we het park in, en daarna gaan we lopend verder. Die gids is echt een toegevoegde waarde, hij laat van alles zien waar we normaal gesproken gewoon waren langsgestiefeld. In de wand langs het pad zitten veel gaten, en als hij daar met een stokje in peut komt er een tarantula te voorschijn! Er ziten ook schorpioenen in de holen  maar omdat dit nachtdieren zijn krijgen we die niet te zien. Even verder stuiten we op een groep makaken, op strooptocht door het woud. Vooral de kleintjes zijn aandoenlijk, en springen al van tak naar tak.

De gids wijst ons ook een paar keer op grote spinnen die naast het pad hun web hebben gesponnen, zoals de Golden Spider, die zo'n 25 cm groot is. Griezelig maar fascinerend!

Geritsel in de bomen en 15 meter hoge bamboe, de familie Bril languren komt voorbij. Dit zijn strikte vegetariërs,  itt de makaken die ook insecten, eieren en kleine vogeltjes eten. Door de witte circels rond hun ogen lijkt het net of ze een bril op hen neus hebben, een grappig gezicht!

Vervolgens gingen we van het hoofdpad af en volgden we een nature trail. Klauteren, glijden, glibberen, het was niet iedereen z'n piece of cake. Gelukkig kwamen we al snel bij een waterval, daarvandaan klauteren we weer omhoog naar het hoofdpad.

Via het hoofdpad lopen we weer teug naar de park ingang, en komen daarbij de langurs en makaken weer tegen. Zeker de makaken komen nu heel dichtbij, de gids pakt voor de zekerheid een stuk bamboe om ze op afstand te houden, gelukkig hoeft hij het niet te gebruiken.

Een vermoeiende maar ook heel mooie en leerzame tocht door de jungle, de schoenen en broeken onder de jungle modder maar dat nemen we graag voor lief!

1. Joost:
    7 augustus 2022
    Wederom een spannende expeditie. Ik hoop dat die gidsen weten wat ze doen 😢 met al die Spiders from Mars in de buurt 😉
  2. Ad:
    7 augustus 2022
    Wat een prachtig land zeg, ongelooflijk! Wat een voorrecht om dat live te kunnen bekijken, enjoy!
  3. Astrid:
    8 augustus 2022