Kanoën en tuben

6 augustus 2022 - Khao Sok National Park, Thailand

2 augustus

De volgende ochtend worden we gewekt door gestommel op het dak en luid pratende franzosen. Als we naar buiten kijken zien we dat er apen (makaken) voor en op ons huisje rondlopen, op zoek naar eten. De Fransman geven bananen aan de apen. Die pakken ze zo uit je hand. Dat gaat goed, zolang je maar bananen hebt! Als ze door hebben dat er geen eten meer is, worden ze een stuk agressiever. Ze laten hun tanden zien, doen schijnaanvallen en proberen de deuren van de bungalows open te maken om daar verder te zoeken naar eten. Precies daarom wordt afgeraden de dieren eten te geven. De thee die nog op het tafeltje voor onze bungalow staat is blijkbaar prima, daar wordt ook van gedronken. Dan verdwijnen ze weer, de jungle in, verder op zoek naar eten.

Langs het 'resort' stroomt een rivier, die daarvandaan verder de jungle in stroomt. Die ochtend maken Guusje, Andy en Marco met gidsen een kanotocht over die rivier. We zien al snel grote kikkers en zwart-geel gestreepte mangrove snakes die zich op overhangende takken opwarmen, en een groep makaken (met hele kleintjes erbij) die zich tegoed doen aan de bladeren en de insecten.

Na een tijdje kanoën stoppen we voor een koffie break. Van repen bamboe wordt een brandstapeltje gemaakt, en in stukken bamboe wordt het water gekookt. Ook de koffiebekers en de lepeltjes worden terplekke van bamboe gemaakt, heel bijzonder.

Dan begint het te hozen, een echte tropische stortbui. We vertrekken weer met de kano's en binnen secondes zijn we doorweekt. De regen is warm, dus erg is het niet, en we varen verder door de jungle tot het ophaalpunt. Daar worden de kano's in een pick-up gehesen en rijden we terug naar het dorp. Guusje en Marco in de laadbak (we zijn toch al nat), Andy in de cabine.

's Middags gaan Jurre, Ayla en Guusje tuben (met een band de rivier af). Onderweg zien ook zij de slangen en de apen, en ze hebben zich prima vermaakt. Geen whitewater rafting, maar de stroming is sterk genoeg om het leuk te maken.

De avond hebben we weer bij Rasta doorgebracht. Met twee Oostenrijkse gasten en een moslima uit Den Haag hebben we een pooltoernooitje gehouden en veel gekletst, altijd leuk om verhalen te delen met andere reizigers. Eén van de Oostenrijkers is onder de indruk van Marco z'n pool-skills en nodigt zo'n beetje alle aanwezigen uit om de strijd met Marco aan te gaan. Het is een hele grappige gast, van Egyptische komaf met een jaren '70 snor, een soort Manuel uit Fawlty Towers. Eén en al positiviteit en vrolijkheid. Aan het einde van de avond is Marco toch de onverslagen kampioen. Het was nog spannend want de Haagse moslima was ook heel goed maar helaas voor haar...

1. Bas:
    6 augustus 2022
    Gaaf allemaal lieve mensen, mooie verhalen en foto's. Veel plezier nog!!

Liefs Bas