Naar de olifanten in Kanchanaburi

31 juli 2022 - Bangkok, Thailand

29 juli:

No Riding, No Shows, JUST LOVE! Love & Bananas.

Precies wat we graag wilden. Een dag tussen de olifanten rond banjeren die in vrijheid leven. Met het geld dat wij betalen voor deze dag krijgen deze reuzen de best mogelijke zorg. In Elephant Haven staan 7 olifanten op ons te wachten. Om alvast bij ze in de smaak te vallen mogen we ze eerst begroeten met een enorme berg suikerriet  en 2 wasmanden vol gesneden watermeloenen. 'Een welcome-snack' zoals één van de verzorgers zei. Want ze eten per olifant zo'n 250 kilo per dag en ze drinken 200 liter water per dag.

Deze 7 reuzen komen allemaal vanuit 'het  bedrijfsleven'.  Elephant Haven 'took the saddles off'. Geen plezierritjes meer die ontzettend veel pijn doen voor de olifant. Deze reuzen mogen hier in vrijheid rond banjeren, in de jungle schurken, in de modder spelen en badderen in de rivier. Daarnaast vooral eten. Olifanten slapen 3 uur per dag, de rest van de dag eten ze.

We konden dus direct aan de slag. Rijstballen maken, size gehaktbal, van rijst waar we bananen en tamarind doorheen mochten prakken, ballen draaien, rollen door de rijstpoeder (gemaakt van vliesjes van de rijstkorrel) en dat maakte hun lekkernij. Vervolgens zeker zo'n 100 watermeloenen in 4-en hakken. Als de wasmanden weer gevuld waren dan mochten we ze weer blij maken met deze snacks. Met hun slurf pakten ze de watermeloenen uit onze handen. Daarna was het tijd voor een wandeling door de jungle. Iedere olifant heeft een vaste verzorger die bij hem/haar loopt. We kregen de instructie om vóór de olifant te lopen en als je er naast kwam te lopen dan even laten voelen aan de zijkant dat je er bent. Goeie tip: zorg dat je niet tussen 2 olifanten terecht komt...  Ze hebben geen kwaad in de zin maar kunnen je per ongeluk totaal verpletteren als je er tussen terecht komt.

Op naar het water. We waren vooral bezig om steeds die 7 reuzen te tellen zodat we wisten waar ze liepen. En hoewel ze enorm zijn, ze maken geen geluid dus het gebeurde toch nog regelmatig dat iemand uit de groep riep: " Kijk uit, er staat een olifant achter je ".

Fantastisch om te zien dat niemand van de verzorgers een stok of haak bij zich had. Just bananas. We vroegen ook wel hoe het mogelijk was dat de olifanten zo goed luisterden. Eén van de verzorgers zei dat ze altijd komen waar het eten is :-)

De reuzen die niet naar de rivier wilden banjerden het bos in. Degenen die wel naar het water wilden liepen naar de rivier. Zij bepaalden zelf wat ze gingen doen, wij liepen mee met de grote reuzen. Omdat wij nog een lunch op het complex hadden gingen wij nu niet mee het water in, na de lunch mochten we (degenen die dat wilden en dat was uiteraard Guusje :-) ) mee het modderbad in en daarna afspoelen/zwemmen in de rivier met ze.

Mooi moment, zo stil en rustig als de reuzen de hele dag waren, toen ze vanuit de jungle het water zagen of roken begonnen ze toch even te trompetteren  :-)

Een eer om een dag tussen 7 van die prachtige dieren te mogen verblijven.

1. Daphne:
    Wauw wat bijzonder!
  2. Joost:
    31 juli 2022
    Geweldig tussen die genereuze giganten. Zó moet je dus met dieren omgaan. Geen gekloot met stokken e.d. Mijn vakantie zou na deze ervaring niet meer stuk kunnen. Lovely :-)
  3. Astrid:
    31 juli 2022
    Deze maar even aan Nova laten lezen, wat een mooie ervaring lijkt me dat!